Economist, instagram için nasıl grafik tasarlıyor?

Yazar: Helen Atkinson
Kaynak: https://medium.economist.com/charting-new-territory-7f5afb293270

Çeviri:  Aydan Aloğlu
Voyd gönüllüsü-Yüksek Lisans Öğrencisi

Gittikçe daha görsel bir form kazanan sosyal medya platformlarından biri de Instagram. Fotoğraflar için doğal bir ortam olmasına rağmen; görsel gazetecilik türlerinin diğerleri de Instagram’da kendine yer bulabilir. The Economist’te görsel veri gazetecisi olarak işimin bir parçası, Instagram’da gördüğünüz statik grafikleri üretmek. Her hafta grafik çıktıları tasarlıyoruz ve sosyal medya akışımızda en iyi şekilde etkileşim vereceğini düşündüğümüzü yayınlıyoruz. Buna karar verme süreci renk, konu, görsel etki ve karmaşıklık gibi bir çok faktörü içeriyor. Bunun için, zamanla akışımızdaki içeriği optimize etmemize yardımcı olacak bir dizi esnek yönlendirici ilkeler oluşturduk. Bu ilkeler, insanların hemen dikkatini çekmeyen içeriği kolayca kaydırabilecekleri bir platformda özellikle önemli.

Uygun Renkler Kullanma

Grafiklerimizin The Economist’e ait olduğunun anlaşılmasını ve akışta öne çıkmasını istiyoruz. Marka ve tarzla tutarlılık açısından renkler ve paletler önemli. Bunlar, insanların tablolarımızı diğer gönderiler arasında bulmasına gerçekten yardımcı olabilir. Şablonumuzda, ana renk veya vurgu rengi olarak The Economist kırmızısı (gerçek hayranlar için renk kodu: #EC111A), ikincil renkler olarak da hemen göze çarpmayan maviler kullanılır. Siyasi parti renklerini kullanan politik grafikler ya da renklerin belirli bir kuruluşa ait olduğu bazı haritalar gibi istisnalar vardır. Başvurulacak güçlü bir şablon olduğu sürece, gerektiğinde esnek olmak iyidir.

Sol üst: verileri başlıkla ilişkilendirmek için vurgu rengi olarak kırmızı kullanıldı; sağ üst: kırmızıdan tamamen kaçınıldı ve karışıklığı önlemek amacıyla siyasi renkler kullanıldı; sol alt: eğilimi yansıtmak için baskın renk olarak kırmızı kullanıldı; sağ alt: ilginç verileri öne çıkarmak için vurgu rengi olarak kırmızı kullanıldı
Sol üst: verileri başlıkla ilişkilendirmek için vurgu rengi olarak kırmızı kullanıldı; sağ üst: kırmızıdan tamamen kaçınıldı ve karışıklığı önlemek amacıyla siyasi renkler kullanıldı; sol alt: eğilimi yansıtmak için baskın renk olarak kırmızı kullanıldı; sağ alt: ilginç verileri öne çıkarmak için vurgu rengi olarak kırmızı kullanıldı

Sunumu yeniden düşünme

Küçük bir alanda birçok şey denemek ve buraya birçok şey sıkıştırmak cazip gelebilir. Çünkü orjinal grafik (baskı için oluşturulan düzenleme) buna izin verir. Ancak bu bazen mümkün olmaz ve genellikle de tavsiye edilmez. Baskı grafiklerimiz genellikle küçüktür, ancak ihtiyacımız olduğunda boyutu genişletmek için bir alanımız vardır; ancak bu durum Instagram için geçerli değil. Bu sebeple grafiğin ana fikrinin ne olduğunu ve onu ilginç kılan şeylerin ne olduğunu düşünmem gereken zamanlar oluyor. Daha sonra grafiği en net şekilde gösteren öğeleri öne çıkarmaya odaklanıyorum.

Sol: orjinal tablo; sağ: basitleştirilmiş kategorilere sahip Instagram versiyonu
Sol: orjinal tablo; sağ: basitleştirilmiş kategorilere sahip Instagram versiyonu

Kitleyi tanımak

Ekonomi/iş hikayelerimiz ve grafiklerimiz düzenli okuyucularımıza hitap ederken, Instagram; bize kitaplar ve sanattan bilim ve sanata kadar uzanan, kapsama alanımızın genişliğinin farkında olamayabilecek farklı bir kitleyle iletişim kurma fırsatı sunuyor. Bu anlamda Instagram kitlemiz de daha genç bir eğri seyrediyor: Takipçilerimizin %70’i 34 yaşın, dörtte birinden fazlası ise 24 yaşın altında.

The Economist'e yeni gelenlere Instagram’da ne kadar kapsamlı olduğumuzu gösterelim
The Economist’e yeni gelenlere Instagram’da ne kadar kapsamlı olduğumuzu gösterelim

İnsanların verilerde “kendilerini bulmalarına” izin vermek

İnsanlar şehirlerinin veya ülkelerinin verilerin içinde nerede olduğunu görmek istedikleri için haritalar ve sıralamalar önemlidir. İngilizce dil yeterliliğiyle ve MBA programlarının sıralamasıyla ilgili olan günlük bir grafiklerimiz gibi, yaşanabilirlik endeksimiz de en iyi performans gösteren gönderilerimizden biridir. Bu tür gönderiler, insanlar verileri diğerleriyle karşılaştırdıklarında ve altına arkadaşlarını etiketledikçe daha fazla etkileşime yol açar. Çünkü belki de verinin içinde kendinizi bulabilmeniz, veriyle kişisel bir bağlantı oluşturabilmenizi sağlar. 

Son grafiklerimizden bazıları
Son grafiklerimizden bazıları

Bazen en iyi grafik olmayan grafiktir…

Instagram’da her şey iyi görünmeyecek. Bunun sebebi; boyut kısıtlamaları, çok fazla ya da çok az veri veya anlaşılması gerçekten uzun zaman alan karmaşık bir finansal veri seti olabilir – ya da belki de gönderileriniz ancak hikaye ile etkili olabilecek şekilde ayrıksı durabilir. Tüm grafiklerimizin ve haritalarımızın görünmesini istesek bile, bazen onları bir formata uydurmaya çalışmak sadece akışımızı karmakarışık gösterir. Seçici olmak önemlidir.

Kesilmemiş (Instagram formatına göre düzenlenmemiş) haritalar ve tablolar. Sol üst: çok fazla bilgi, orta: görsel olarak ilginç değil; sağ üst: çok niş; sol alt: yanlış şekil; sağ alt: yeterli veri yok
Kesilmemiş (Instagram formatına göre düzenlenmemiş) haritalar ve tablolar. Sol üst: çok fazla bilgi, orta: görsel olarak ilginç değil; sağ üst: çok niş; sol alt: yanlış şekil; sağ alt: yeterli veri yok

…ama yine de denemeye açığız

Topluluk editörlerimiz, Hindistan hakkında yakın tarihli özel bir rapor için ürettiğimiz bir tabloyu yayınlamak istedi. Buna istekli değildim, kullandığımız şablonda işe yaramaz görüneceğini düşünüyordum. Fakat buna rağmen denedik ve en iyi performans gösteren tablolardan biri haline geldi.

Sol: Orjinal tablo; sağ: Instagram versiyonu
Sol: Orjinal tablo; sağ: Instagram versiyonu

Instagram’da grafik yayınlamak, bizim için hala nispeten yeni bir süreç, bu yüzden hala öğrenmeye devam ediyoruz. Her şeyi her zaman doğru yapmıyoruz, ancak neyin işe yaramadığını bulmak çoğu zaman neyin işe yaradığını öğrenmek kadar önemlidir. Grafiklerin diğer içerik türlerinden daha iyi performans gösterebileceğini tespit ettik, ancak akışımızdaki kaliteyi nasıl artırabileceğimizi düşünmeye devam etmek önemli. Akışımızda sevdiğiniz (ya da hoşlanmadığınız) bir şey görürseniz, lütfen bize bildirin.

Helen Atkinson The Economist’te görsel veri gazetecisidir.
Çeviri kaynağı: https://medium.economist.com/charting-new-territory-7f5afb293270

1 YORUM

Comments are closed.