Suyun Bedelini Kitle Kaynaktan Karşılamak

Figure 53. The Price of Water (Fondation France Liberté)
Figure 53. The Price of Water (Fondation France Liberté)

Arşiv çeviri
Nicolas Kayser-Bril
Kaynak: https://datajournalism.com/read/handbook/one/case-studies/crowdsourcing-the-price-of-water

Mart 2011 ‘den bu yana, Fransa’daki çeşme suyu fiyatıyla ilgili bilgi, kamuoyu yoklama denemesi aracılığıyla toplanmaktadır. Yalnızca 4 ayda, su marketinin kurumsal kontrolünden bıkmış 5000‘den fazla insan, su kullanım faturalarını alma, inceleme, tarama http://www.prixdeleau.fr/[Prix de l’Eau] (“su fiyatı”) projesine yüklemeye zaman ayırdı. Sonuç, asosyal insanları, sivil toplum kuruluşları ve geleneksel medyayı su projeleri çevresindeki şeffaflığı arttırmak üzere biraraya getiren daha önce görülmemiş bir araştırma olması.

Suyun Bedeli (Fondation France Liberté)

Fransız su kullanım marketinde 10,000‘in üzerinde müşteri (vergi mükelleflerine dağıtmak üzere su satın alan şehirler) ve az miktarda kamu hizmeti veren firma var. Bu oligopoldaki güç dengesi, kimi zaman komşu kasabalara farklı fiyatlar yansıtan kuruluşlar lehinedir!

Fransız sivil toplum kuruluşu France Libertes, 25 yıldır su konusuyla küresel olarak ilgileniyor. Şimdilerde Fransız marketinde şeffaflığın arttırılması ve su kullanımı anlaşmaları üzerine müzakereler yapmakta olan sivil vatandaş ve belediye başkanlarını desteklemeye odaklanmış durumda. Fransız hükümeti iki yıl önce ulusal çapta bir su fiyatı ve kalitesi kontrolüyle problemi ele almaya karar verdi. Şuana kadar verinin yalnızca %3’ü toplanmış durumda. Hızı arttırmak için, http://www.france-libertes.org/[France Libertés] sivil vatandaşların işin içine doğrudan dahil olmalarını talep etti.

OWNI takımıyla birlikte kullanıcıların kendi su kullanımı faturalarını inceleyecekleri ve çeşme suyu için ödedikleri ücreti http://www.prixdeleau.fr/[prixdeleau.fr]’e girecekleri bir kamuoyu yoklaması arayüzü dizayn ettim. Geçtiğimiz 4 ayda, 8,500 kişi üye oldu ve 5,000’den çok fatura yüklendi ve geçerliliği onaylandı.

Bu, müthiş bir market durum değerlendirmesi sunmuyor, yine de ulusal su-denetim kuruluşları gibi menfaat sahiplerine, çeşme suyu fiyatıyla ilgili büyük, tabana ait bir endişe olduğunu gösterdi. Kişiler şeffaflık konusunda ilk başlarda kuşkuluydu, fakat operasyon seyrinde, şeffaf olmayış ve kurumsal yolsuzluğa karşı savaşlarında France Libertes’e katılımlarını arttırarak, fikirlerini değiştirdiler. Peki medya organizasyonları bundan ne gibi bir ders çıkarabilirler?

STÖ’lerle partnerlik

STÖ’ler büyük ölçüde veriye ihtiyaç olmasına yönelik politika belgeleri dizayn etmektedir. Veri toplama konusunda gazete yönetimlerinden daha fazla istekli olmalılar .

Kullanıcılar ham veri sağlayabilirler
Kitlekaynak çalışmalarında kullanıcılar veri toplama ve veri rafine etme görevlerinde en iyi çalışan yöntemdir.

Kaynak Sormak
Birkaçını (hedef kitlemiz orta yaşın üzeriydi) eylemden vazgeçireceğini düşünerek kullanıcılardan orjinal faturanın taranmış kopyasını isteme üzerine bir hayli kafa yorduk. Rahatsızlık vermiş olduğu muhtemel, fakat bu verinin güvenirliğini arttırıyordu.

Bir doğrulama mekanizması kurmak
Kullanıcı katılımını değerlendirmek için bir puan sistemi ve http://www.prixdeleau.fr/valider[emsal değerlendirme mekanizması] dizayn ettik. Bu, websitesine tekrar tekrar ziyaretler yapmaya çok istekli olmayan kullanıcılara zor geldi. France Libertes takımınca kullanıldı, fakat puan sisteminden 10 kadar çalışanı kendini motive olmuş hissetti.

Basit tutun
Otomatik postalama mekanizması geliştirdik, böylelikle kullanıcılar yalnızca birkaç tıklamayla su fiyatlandırmasıyla ilgili bir Bilgi Edinme Talebinikayda geçirebiliyordu. Yenilikçi ve iyi dizayn edilmiş olmasına rağmen, bu özellik tatmin edici bir geri dönüş sağlamadı. (yalnızca 100 talep gönderilmiş durumda.)

Hedef Kitlenizi Belirleyin

France Libertes, topluluklarını büyük çapta işin içine katan müşteri hakları haber dergisi _60 Millions de Consommatateurs_ ile iş birliğine gitti. Böylesi bir operasyon için bu, mükemmel bir birleşmeydi.

Anahtar performans göstergelerini dikkatle seçin
Proje, 4 ay içinde yalnızca 45,000 ziyaretçi topladı, bu, http://www.nytimes.com/[nytimes.com] ‘in 15 dakikalık trafiğine eşdeğer. Önemli nokta, 5 kişiden 1’i kayıt olup, 10 kişiden 1 ‘inin kullanım faturasını tarayıp yüklemeye vakit ayırmasıdır.

Arşiv çeviri
Nicolas Kayser-Bril
Kaynak: https://datajournalism.com/read/handbook/one/case-studies/crowdsourcing-the-price-of-water