‘Veri projeleri eskimez’

0
97

OpenDataCity 2010 senesinin sonlarında kuruldu. O dönemlerde Almanya’da veri gazeteciliği olarak adlandırılabilecek neredeyse hiçbir şey yapılmıyordu.

Bunu neden yaptık? Çoğu zaman gazeteler ve yayın kuruluşlarında çalışanların “Hayır, haber merkezlerimizde sadece veri gazeteciliğine adanmış bir bölüm oluşturmaya hazır değiliz. Ama bunu dış kaynaklar aracılığıyla yapmaktan memnun oluruz.” dediklerini çoğu kez duyduk.

Bildiğimiz kadarıyla, Almanya’da veri gazeteciliği alanında uzmanlaşmış tek şirket biziz. Şu anda üç firmayız bu alanda: iki firma gazetecilik geçmişine ve diğer firma ise derin bir yazılım ve görselleştirme bilgisine sahip. Bir avuç dolusu serbest çalışan hacker, tasarımcı ve gazetecilerle çalışıyoruz.

Son on iki ayda, gazeteler ile dört veri gazeteciliği projesi yaptık, ve medya çalışanlarına, bilim adamlarına ve gazetecilik okullarına danışmanlık ve eğitim hizmetleri önerdik. Yaptığımız ilk aplikasyon TAZ’dı, Berlin’deki yeni yapılmış havaalanı çevresindeki havaalanı sesleri üzerine bir interaktif araç. Bir diğer önemli projemiz ise veri tutmak için bir aplikasyon, ZEIT Online ile yaptığımız bu proje, Alman politikacıların cep telefonu kullanımı üzerine. Bu proje için, Almanya’da Grimme Online Ödülü ve Lead Ödülü, ve Amerika’daki Online Journalism Association tarafından verilen Online Journalism Ödülünü kazandık. Yazım aşamasındayken, üzerinde çalıştığımız bir kaç proje var, basit interaktif infografiklerden tutun veri gazeticiliği katmanı dizayn etmek ve geliştirmeye kadar.

Havalimanı Burun Haritası (Taz.de)

Ödül kazanmak, tabii ki de, itibar oluşturmak için de faydalı. Ama yayıncılar ile konuştuğumuzda, projeyi onaylayacak kişiler, veri gazeteciliğine yatırım yapmak için sunduğumuz argümanlar ödül kazanmakla ilgili değil. Onun yerine sürdürülebilir bir şekilde uzun bir zaman dilimi içerisinde dikkat çekmek. Bu, işleri uzun zamanlı bir etki yaratmak için yapmaktır, genellikle birkaç gün sonra unutulacak dönemlik işler yapmak değil.

Yayıncıları uzun dönemlik projeleri yapmaya cesaretlendirmek için kullandığımız üç argüman:

Veri projeleri eskimez:

Dizayna bağlı olarak, yeni materyaller veri gazeteciliği aplikasyonlarına eklenebilir. Ve bunlar sadece kullanıcılar için değildir, aynı zamanda içsel raporlama ve analiz için de kullanılabilir. Eğer rakip firmaların yatırımlarınızdan faydalanması konusunda endişeleniyorsanız, bazı özellikleri ya da bazı verileri sadece içsel kullanım için ayarlayabilirsiniz.

Geçmiş çalışmalarınızın üzerine inşa edebilirsiniz:

Bir veri projesini üstlendiğinizde, genellikle tekrar kullanılabilen ya da güncelleyip kullanacağınız kod parçaları yaratacaksınız. Bir sonraki projeyi yarı zamanda tamamlayabilirsiniz, çünkü ne yapmanız gerektiğini ( ve yapmamanız gerektiğini ) daha iyi biliyor olursunuz ve elinizde üstüne kurabileceğiniz bölümler ve parçalar vardır.

Veri gazeteciliği kendi masrafını çıkartır:

Veri kaynaklı projeler, geleneksel pazarlama kampanyalarına göre daha ucuzdur. Çevrim içi haber sunucuları genelde Arama Motoru Optimizasyonu(SEO) ve Arama Motoru Pazarlaması (SEM) gibi yöntemlere yatırım yaparlar. Uygulanmış bir veri projesi genelde yoğun bir tıklama ve heyecan yaratırlar, hatta viral olmaları da muhtemeldir. Yayıncılar benzer bir ilgiyi SEM ile tıklamalar ve linkler aracılığıyla yaramak için harcayacaklar kaynaklardan daha azıyla veri kaynaklı bir proje ile yaratabilirler.

Yaptığımız iş diğer yeni medya ajanslarının yaptıklarından çok da farklı değil: haber sunucuları için uygulama ya da servis sunmak. Ama, belki de, bizi farklı kılan öncelikli olarak kendimizi gazeteci olarak düşünmek. Bize göre, sunduğumuz ürünler haberler ya da hikayelerdir, gerçi bu sunduklarımız kelimler, görseller, ses ya da video olarak değil, kod olarak sunulmaktadır. Veri gazeteciliği hakkında konuştuğumuz zaman, teknoloji, yazılım, cihazlar ve bunları kullanarak nasıl bir hikaye anlatılır, bunları da konuşmalıyız.

Örnek olarak, Alman trenyolları websitesinden ‘veri kazıyıcı’ aracılığıyla gerçek zamanlı veri çeken bir uygulama üzerinde çalışmayı bitirdik, ve bu uygulama bize uzun mesafe trenlerindeki gecikmeleri gerçek zamanlı gösterebileceğimiz interaktif bir platform, http://zugmonitor.sueddeutsche.de/[Güney Almanya Gazetesi için Tren Monitörü] , yaratma imkanı tanıdı. Uygulama verileri her dakika güncelleştirilmektedir, ve bunun için bir API da sunmaktayız. Bunu bir kaç ay önce yapmaya başladık ve şimdiye kadar, her saat büyüyen devasa bir veri seti oluştu. Proje kullanıcıların bu gerçek zamanlı verileri incelemesine, geçmiş ayların arşivlerinde araştırma yapmalarına imkan veriyor. Son olarak, anlattığımız hikaye ağırlıklı olarak kullanıcıların uygulamayı nasıl kullandıklarına göre belirleniyor.

Geleneksel gazetecilikte, yazılı ya da görsel medyanın doğrusal karakterinden ötürü, bir başlangıç, son, hikaye arkı, uzunluğu ve hikayenin açısını da göz önünde bulundurmalıyız. Veri gazeteciliğinde işler daha farklı. Evet, bir başlangıç var. İnsanlar websitesine gelirler ve arayüzün hakkında bir ilk izlenim edinirler. Ama sonrasında kendi başlarınadırlar. Belki bir dakika, belki de yarım saat geçirirler sitede.

Veri gazetecileri olarak işimiz bu yapıları ya da ortamları sağlamaktır. Kod yazma ve veri yönetimi kısımları kadar, kullanıcı deneyimini dizaynlamakla ilgili zeki yollar düşünmeliyiz. Kullanıcı Deneyimi(UX) temel olarak (Görsel) Kullanıcı Arayüzü (GUI)’nden türemiştir. Sonuç olarak, bu bir projeyi yaratacak ya da yıkacak olan bölümdür. Arka planda heyecan verici bir veri setini yöneten en iyi kod sistemi sizin olabilir. Ama önyüzün etkileyici değilse, kimse bununla ilgilenmeyecektir.

Hala bu konu hakkında öğrenilecek ve denenecek bir sürü şey var. Ama şansımıza, dijital öyküleme, eko sistemler ve arayüzler hakkında yıllardır inovasyon yapan oyun endüstrisi var. Yani bir veri gazeteciliği uygulaması yaparken, bir oyun nasıl dizayn edilir ve oyunlarda hikayeler nasıl anlatılıyor, bunları yakından takip etmeliyiz. Neden Tetris gibi sıradan oyunlar bu kadar eğlenceli? Ve Grand Theft Auto ya da Skyrim gibi açık dünyalı sanal oyunları bu kadar muhteşem yapan şey nedir?

Bizim düşüncemize göre veri gazeteciliği kalıcı olacak. Bir kaç yıl içinde, veri gazeteciliği çalışma akışı doğal olarak haber merkezlerine yerleştirilecek, çünkü haber sitelerinin değişmeleri gerekecek. Halka açık olan veri miktarı giderek artacak. Ama şansımız, yeni teknolojilerin bu hikayeleri farklı yollarla anlatma yöntemleri bulmamıza imkan verecek olması. Bazı hikayeler veri temeli olacak ve bir sürü uygulama ve servis habercilik karakterlerine sahip olacak. İlginç olan soru ise haber odalarının bu süreci beslemek için hangi stratejileri geliştireceği. Ev içi startupları gibi Ar-Ge departmanları mı olacak? Ya da işlerin bir bölümü uzman firmalara mı verilecek? Şu an sadece bu işin başındayız ve bu soruları sadece zaman cevaplayabilir.

Lorenz Matzat, OpenDataCity
Çeviri:  https://datajournalism.com/read/handbook/one/in-the-newsroom/our-stories-come-as-code