Veri ve Görseller Birimi: SCMP Asya Veri Gazeteciliğinin Kazananı Nasıl Oldu

görsel: https://twitter.com/SCMPgraphics
görsel: https://twitter.com/SCMPgraphics

Yazar: Marianne Bouchart
Orijinal çeviri:
https://medium.com/@Maid_Marianne/when-data-and-visuals-unite-how-scmp-became-asian-data-journalism-top-dog-af422b7b403b

Çeviri:  Aydan Aloğlu
Voyd gönüllüsü-Yüksek Lisans Öğrencisi

(South China Morning Post Yaratıcı Direktörü Darren Long ile röportaj)
(South China Morning Post Yaratıcı Direktörü Darren Long ile röportaj)

Asya’da veri gazeteciliği topluluğu hızla büyüyor. Caixin (Çin), Readr (Tayvan), Rappler (Filipinler), Malaysiakini (Malezya) veya Apple Daily‘nin (Tayvan) grafik ekiplerinin etkileyici projelerine tanık oluyoruz. Bu yazıda bölgenin en büyüklerinden olan South Chine Morning Post’a daha yakından bakmaya karar verdik.

Avustralya yangınları: SCMP tarafından yapılan ve yangının yoğunluğu ile küresel etkisini anlatan görselleştirme
Avustralya yangınları: SCMP tarafından yapılan ve yangının yoğunluğu ile küresel etkisini anlatan görselleştirme

Son birkaç yıldır, onlara dört kıtada 100’den fazla uluslararası ödül kazandıran inanılmaz işlere imza atıyorlar.

Darren Long, SCMP grafik ekibinin baskıdan dijitale geçmesine 2014 yılından beri öncülük ediyor. Darren Long, bu yıl Google News Initiative’in sponsorluğunda ve Avrupa Gazetecilik Merkezi’ne bağlı DataJournalism.com’un ev sahipliğinde yeni bir veri gazeteciliği yarışması olan The Sigma Awards’ın jüri üyesi olarak yirmiden fazla uluslararası uzmana eşlik ediyor.

Bu röportajda Asya’daki veri gazeteciliğinin durumu, grafikler ve veriler arasındaki ilişki ve veri gazetecilerinin SCMP’nin grafik ekibinden neler öğrenebilecekleri hakkında konuştuk.

Bir tasarımcılık geçmişiniz olmasına rağmen SCMP’deki birçok projeniz veri ve bilgi içeriyor. Veri gazeteciliğine nasıl başladınız? Bu geçiş sürecinde karşılaştığınız zorluklar nelerdi ve bunları nasıl aştınız?

Darren Long: Dış kaynaklı perspektifin rolümde bana yardımcı olduğuna inanıyorum. Kariyerime yaklaşık olarak otuz yıl önce bir illüstratör olarak başladım. Ancak görseller ve kelimeler arasında gördüğüm kopukluğa bir köprü oluşturmak amacıyla sanat yönetimi yönüne döndüm. Beş yıl önce SCMP’de grafik yöneticisi olduğumda karşılaştığım en büyük zorluk, baskıdan dijitale geçiş yapmaktı. İlk tutkum baskı olsa da tüm haberleri telefondan alıyorum. Bunun için okuyucularımıza çalışmalarımızın tadını telefonlarında çıkarma şansı vermemiz gerektiğini düşündüm. Bu durum, çalışmalarımızın küçük bir iPhone ekranında da geniş bir haber sayfasındaki kadar güçlü göründüğünden emin olmak için, sadece teknik çalışma biçimimizde değil estetik çalışma biçimimizde de sismik bir değişim anlamına geliyordu.

SCMP'nin “Çin’in denizaşırı yatırımları” projeleri, Çinli şirketlerin 2005'ten 2015'e kadar girişimde bulunduğu 100 milyon doların üzerinde bir değere sahip tüm denizaşırı birleşmeleri ve devralmaları (tahvil hariç) gösteriyor
SCMP’nin “Çin’in denizaşırı yatırımları” projeleri, Çinli şirketlerin 2005’ten 2015’e kadar girişimde bulunduğu 100 milyon doların üzerinde bir değere sahip tüm denizaşırı birleşmeleri ve devralmaları (tahvil hariç) gösteriyor

Bu devam eden bir işti. Dijitale geçişin ilk zamanlarında esas olarak baskısı olan ve yoğun araştırma içeren çalışmalarımızı çevrimiçi hale getirdiğimiz grafikler oluşturduk. Bunun bir örneği, 2005-2015 yılları arasında 100 milyon doların üzerinde bir değere sahip tüm yurtdışı birleşme ve devralmaları gösterdiğimiz, Çin’in denizaşırı yatırımları konusundaki çalışmamızdı.

Bu tür grafikler harika ama telefon için yeterince iyi değil.

Ekibe biraz taze kan ekledik ve onların kod öğrenmeleri ekibin için birlikte çalışmasını sağladık. Fikri okuyuculara tek bir imgeyle belirtmek yerine, zamanla görsel öykülerimizi okuyucularımız için nasıl geliştirebileceğimizi düşünmeye başladık. Çevrimiçi gezintinin bir hikaye geliştirmek için daha fazla alan yarattığını anladığımızda atılımlarımız, Hong Kong’da Lightning ve Belt and Road Initiative’in beş ana projesi biçimini aldı.

SCMP tarafından yapılan Çini Avrupa’ya bağlayacak  Belt and Road Initiative projelerinden biri
SCMP tarafından yapılan Çini Avrupa’ya bağlayacak  Belt and Road Initiative projelerinden biri

Asya’nın bugünkü veri gazeteciliği durumunu nasıl tanımlarsınız? Kuzey Amerika ve Avrupa gibi diğer bölgelerden farkı nedir?

DL: Basın özgürlüğü Asya’da büyük bir sorun. Myanmar’da tutuklanan Reuters gazetecilerini hatırlıyor musunuz? Filipinler Cumhurbaşkanı işkence için vergi kaçaklığı bahanesini kullanıyor. Asya’da veri görselleştirme girişimleri hassas konulardan kaçınma eğilimi göstermektedir ve Batı’ya göre hükümetleri görevde tutmakla daha az ilgilidir.

Veriye ulaşmak en büyük zorluğumuz.

Hong Kong’ta korumak için mücadele verdiğimiz tüm özgürlüklerle bile Çin hakkında güvenilir veriler elde etmek hala oldukça zor. Singapur, basının tüm sansürüne rağmen harika şeyler üretiyor. Örneğin; Straits Times, infografiklerdeki #haze kılavuzu gibi kaliteli ve etkileşimli parçalar üretiyor.

Asya’dan gelen başka büyük görselleştirmeler var. Güney Kore’de Sung Hwan Jang’ın 203 × adlı web sitesinde harika infografikler var ve Endonezya’da bir gazete olan Kompas’taki arkadaşlarım müthiş işler yapıyorlar.  Rentetan Senja Mancekam di Gelora ve Makam Unik Orang Toraja gibi onların kültürel parçası olan ve nadir bulunan beş kelebeği içeren interaktif Kupu-kupu Bantimurunung gibi haber makalelerini seviyorum.

İnternet’in çok fazla sansürlendiği Çin’de bile Caixin, tarafından geliştirilen 财新|博物馆里的国家宝藏 ve 我们“熔”掉2055件垃得出了全网最全垃圾分类可视化 美数课 2019–06–28 72  gibi bazı güzel işler var. Sixth Tone da “Hu Line: Journey through China’s heartland” gibi makaleleriyle yenilikçi olduğunu kanıtlıyor. 

Ekibiniz görsellere ve tasarımlara çok fazla emek verdiğinden SCMP tarafından üretilen veri odaklı projeler, veri gazeteciliği için bilinen diğer yayınlardan çok farklı. Grafikler ve veriler arasındaki ilişkiyi nasıl ele alıyorsunuz? Grafiklerin, veri ya da bilgiden önce geldiğini düşünüyor musunuz?

DL: Verilerin görsellerden önce geldiğini ve görsellerin verilerle anlam kazandığını düşünüyorum. Sayfa tasarımı da aynı şekilde: Hikayeyi okumadan bir fotoğraf seçemez ve bir sayfa hazırlayamazsınız.

Belki de hikayelerimizin görsel yönü çok çarpıcıdır. “Satellites Network” gibi (yukarıda resmedilen) insanların görselin verilerden tasarlandığını fark etmedikleri görselleştirmelerimiz mevcut.

 

Çin’in “reformu ve açılımı” yoksul aileleri nasıl orta sınıf tüketicilere dönüştürdüğü görseli (aşağıda resmedilen) bile düşünmekten önce verileri incelemeye dayanıyordu.
Çin’in “reformu ve açılımı” yoksul aileleri nasıl orta sınıf tüketicilere dönüştürdüğü görseli (aşağıda resmedilen) bile düşünmekten önce verileri incelemeye dayanıyordu.

Grafik ekibimizin geçmişi çoğunlukla basılı yayıncılık, yani verilerin yorumlanması işi hiçbirimiz için doğal bir süreç değil. Biz bunu kendi yararımıza kullanmayı başardık. Bilgiyi okuyuculara aktarmadan önce kendimiz anlamak için görsel olarak düşünüyoruz. 

2017: En güvenli gökyüzü rekoru”, Adolfo Arranz’in haberleri duyduğunda ilham almasının harika bir örneğidir. Arranz bunu gördüğünde hemen kaç uçuş gerçekleştiğini ve ne kadar uçağın düştüğünü göstermek istedi. Bu konsept onun için bir “Evreka!” anıydı. Ancak bu çalışma için nasıl iletişim kurulacağını öğrenmek birkaç gün sürdü.

SCMP’de bir veri gazeteciliği projesi üretmek için tipik iş akışından ve zaman çizelgesinden bize biraz bahsedebilir misiniz? Ekibinizin büyüklüğü nedir ve diğer birimlerle nasıl işbirliği yapıyorsunuz?

DL: Yaptığımız her şey, aklımızdakileri çizmek için kalem-kağıt ve araştırma ile başlar. Her şey aklımızdaki fikirlerle ilgilidir. Grafik ekibimiz sekiz farklı ülkeden ve farklı arka planlara sahip (güzel sanatlar, tasarım, gazetecilik, bilgi işlem) 11 kişiden oluşuyor. Beş tasarımcı oluşturulması uzun soluklu olan grafiklere odaklanırken aynı anda beş tasarımcı da günlük haberler ve editoryal süreçler üzerinde çalışıyor. Bize yardım eden bir mühendis arkadaşımız var. Benim rolüm ise bir orkestra şefininkine benziyor. Enstrümanlar düzgün akort edildiğinde her şey çok güzel, ancak biri rayından çıkarsa nihai sorumluluk bende.

Occupy 2014’ten 2019 protestolarına
Occupy 2014’ten 2019 protestolarına

İnfografiklerimizin çoğu kendi birimimizde başlatılır, ancak özellikle hikayenin özel bir raporlamaya ihtiyacı varsa diğer birimlerle de işbirliği yapıyoruz. Örneğin; Pablo Robles son protesto grafikleriyle, Hong Kong’u etkileyen şiddetin düzeylerini göstermenin bir yolu olarak 100 günde Hong Kong’u sallayan protestoları ortaya çıkardı. Araştırma, raporlama, metin yazma, düzenleme grafik, video animasyonları vb. gibi işler grafik ekibi tarafından yapıldı. Oysa Occupy 2014’ten 2019 protestolarına ilişkin kelimeler (soldaki resim) bir muhabir tarafından sağlanırken biz de görselleri ve kavramsal zaman çizgisinin üstesinden geldik.

Geçen yılki MIC2025 görsel öyküler serisi, makalenin farklı bölümlerini içerdiği için zorlayıcıydı. Diğer ekiplerle çalışmanın en zor yanı önceden düşünülmüş bir görüşü desteklemek için veri arama eğiliminde olmalarıdır. Oysa biz, önce verileri araştırmak sonra ise bir hikaye oluşturmadan önce onları görselleştirmek istiyoruz. Böylece okuyucuları kendi sonuçlarını çıkarmaları için serbest bırakmak istiyoruz.

Wuhan virüsünün görsel açıklaması
Wuhan virüsünün görsel açıklaması

Fikirler her zaman önce gelir. Teknoloji ise üretim süreçlerini büyük ölçüde değiştirdiği, fikirlerimizi iletmemizde bir kolaylaştırıcı görevi üstlendiği için var. Wuhan virüsünün görsel açıklaması (soldaki resim) birkaç saat içinde hazırlanırken, The Forbidden City serisi neredeyse iki yıllık bir süreci kapsamakta. Ancak bu seri, Pekin ve Taipei’ye seyahat etmeyi gerektiren olağanüstü bir durumu içeriyordu.

Genellikle “dünyayı değiştiren en rekabetçi şehirler” gibi bir veri görselleştirmesini hazırlamak bir haftamızı alıyor.

Diğer veri gazetecileri sizden ve SCMP’den ne öğrenebilirler?

DL: Her şey eğlenmekle ilgili, değil mi? Marcelo Duhalde’nin okuyucuların boylarını dünya liderleriyle karşılaştırmak için kullanabileceği hikayesi (aşağıdaki resim) beni her zaman gülümsetir.

Karşımızdakilerin sezgilerine hitap etmeye çalışıyor ve olaylara alışılmadık kapılar aralamak için araştırmalar yapıyoruz. Adolfo’nun hikayesi, Çin’de dünya kupasına katılmak için hak kazanamasa da (aşağıda resmedilen) aldığı tüm iş sözleşmeleri sayesinde onun Rio’da nihai kazanan olmasını engellemedi. 

Dennis Wong’un Çin’in en büyük teleskobu hakkındaki “Great Size and Great Ambition” adlı infografiği (aşağıdaki resim), halkın karşılaştıma yapabilmesi için Hong Kong limanı ile kıyaslandığı bir görselleştirmeyi içermektedir.

Köpeklerin Hong Kong’da evcil hayvan olarak artan popülaritesi ve bir Hong Kong dairesine göre en iyi köpeği seçmek adına oluşturulan bir hikaye, şehrin dairelerinin ne kadar küçük olduğunu göstermek için bir bahane oldu.

Pablo’nun küresel ısınmanın Hong Kong üzerindeki etkisini, aşırı biçimde değişen hava koşullarının elektrik tüketimini nasıl artırdığını inceleyerek Hong Kong’un hava durumunun nasıl aşırı derecede ısındığını (soldaki resim) gösterme şeklini seviyorum. 

Great size and great ambition by SCMP
Great size and great ambition by SCMP

Ve bir ebeveyn olarak, Pablo’nun cep telefonlarının tüm neslin duruşunu tahrip ettiğini gösteren “Akıllı telefonunuz neden ‘metin boynu’ sendromuna sebep oluyor?” makalesini özellikle ikna edici buluyorum. 

 

. . . 

Sigma Ödülleri, sadece dünyadaki en iyi veri gazeteciliği projesini ödüllendirmekle kalmayıp aynı zamanda küresel veri gazetecileri topluluğunu güçlendirmeyi, yükseltmeyi ve aydınlatmayı amaçlayan yeni bir veri gazeteciliği ödülüdür.

Sigma Ödülleri, Google’dan Simon Rogers ve HEI-DA’dan Marianne Bouchart’ın desteklemesiyle Aron Pilhofer (Temple University) ve Reginald Chua (Reuters) tarafından oluşturuldu. Google News Initiative’in sponsorluğunda ve Avrupa Gazetecilik Merkezi’ne bağlı DataJournalism.com’un ev sahipliğinde düzenleniyor.

Yazar: Marianne Bouchart
Orijinal çeviri:
https://medium.com/@Maid_Marianne/when-data-and-visuals-unite-how-scmp-became-asian-data-journalism-top-dog-af422b7b403b

1 YORUM

  1. […] Caixin (Çin), Readr (Tayvan), Rappler (Filipinler), Malaysiakini (Malezya) veya Apple Daily‘nin (Tayvan) grafik ekiplerinin etkileyici projelerine tanık olduğumuz bugünlerde bölgenin en büyüklerinden olan South Chine Morning Post Yaratıcı Direktörü Darren Long ile Asya’daki veri gazeteciliğinin durumu, grafikler ve veriler arasındaki ilişki ile SCMP’nin grafik ekibinden öğrenilebilecekler bu röportajda… […]

Comments are closed.